fredag 22 mars 2013

Breadsticks.....

American Breadsticks




Här kommer mitt recept på amerikanska breadsticks. När jag var utbytesstudent i USA längtade jag hem väldigt ofta, min värdmamma Adrea försökte ofta få mig på gott humör genom att bjuda mig på det enorma snabbmatsutbudet som fanns överallt i vår delstat, ja i hela landet. Gud vad roligt det var att kryssa mellan de olika ställena  och frossa i allt och lite till! Breadsticks på Pizza Hut var en av mina absoluta favoriter och jag har försökt att gissa mig till hur de tillagas.

Du behöver:
1 pkt jäst
5 dl ljummet vatten
3 tsk salt
1 msk socker
2 msk olivolja
ca 1,3 liter vetemjöl

  1. Häll vattnet i en degbunke.
  2. Smula i jästen i vattnet.
  3. Tillsätt salt, socker och olja.
  4. Tillsätt mjölet i omgångar tills degen börjar släppa från kanterna. Degen får gärna vara lite lös.
  5. Låt jäsa i minst 1 timme.

Gör nu vitlöksmöret:
Du behöver:
75 g smör/ margarin
½ dl olivolja
1½ tsk salt
3 pressade vitlöksklyftor
3 msk torkad oregano

  1. Mixa allt utom vitlöken i matberedare. Pressa i vitlöken och mixa endast kort!
  2. Sätt ugnen på 250 grader.
  3. Tag fram en plåt med höga kanter och pensla den med olivolja.
  4. Tag lite olja på händerna och häll ut degen på plåten. Pressa den varsamt ut på plåten.
  5. Riv 200 gram parmesanost på den fina sidan av rivjärnet.

  1. Bred ut vitlökssmöret, strö över osten och skär nu med en kniv degen i smala stänger.....inte så lätt!!
  2. Låt jäsa plåten i 10 min på spisen men plattorna på svaaaaag värme, typ 1:an....
  3. Skjutsa in plåten i ugnen i ca 12 minuter.
  4. Ser det gyllenbrunt och frestande ut? Klart!
Dela nu bröden! Ställ fram tomatsåsen som du numera alltid har i kylen för de nygräddade sticksen ska dippas.
Häll upp en god öl och sätt dig mitt emot en riktigt god vän!
Detta fungerar bättre än terapi; total ångestlindring garanterad!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar